Volgers, meld je aan als volger, gebruik de link hierboven

zondag 30 mei 2010

Keukenslaaf

Irgend en Freek nipten van hun rosé. Het vuur in de vuurkorf brandde prima. Zij zaten op wat binnenkort hun terras zou gaan zijn. Het zand en de tegels lagen klaar om verwerkt te worden. Volgende week kwam een stratenmaker dit klusje klaren. De rest van de straat had ook gebruik gemaakt van deze alleen op zaterdag werkende stratenier. Vandaag had Freek in hun huis de restanten van de bouw opgeruimd. Alle kleine hoekjes had hij schoongemaakt. Het grove werk zat erop. De komende week stond de afwerking op het programma. Keuken, badkamer, stukadoor, vloeren en terras. Irgend had een planning opgesteld en overlegd met de leveranciers. Zoals gebruikelijk had zij knap onderhandeld over prijs en afspraken. Het was haar zelfs gelukt een boeteclausule op te nemen in de afspraken met de leverende partijen. De keukenboer had schamper gelachen toen Irgend stelde dat zodra de deadline niet gehaald werd de vaatwasser gratis zou zijn.

'Nee mevrouwtje, zo werkt het niet, wij kunnen niet per klant aparte clausules inbouwen, zou een mooie boel worden, niet waar meneer?'

'Hoor eens, beste man, het is crisis in de economie. Jullie pand hier in het Woonforum moet betaald worden, al die kopjes koffie en al die mensen die hier werken. Ik weet als zelfstandig ondernemer prima dat het allemaal net wil. Als ik mijn opdracht intrek zitten jullie een stuk dichter bij het faillissement.' Irgend laste een pauze in en keek de keukenman indringend aan.

'Nou mevrouwtje, dat valt wel mee hoor. Zo somber hangt de vlag er niet bij. Maar heel vriendelijk dat u zich om ons bekommerd.' Hij lachte net te ongedwongen. Freek zag hoe de eerste rode vlekken in zijn nek opkwamen. Het lepeltje roerde de verkoper net te lang door de slappe koffie.

'Mevrouwtje?' vroeg Irgend, 'Weet je wel wat het vrouwtje wil?'

'Nou ja, mevrouwtje, ik bedoel, bij wijze van spreke.'

'Niks mevrouwtje, gewoon mevrouw, toch?' Freek wist wat er nu ging gebeuren. Irgend zou opstaan en door de zaak gaan ijsberen. De salesman in vertwijfeling achterlaten. De hakjes van Irgend klonken lekker kittig op het keukenmarmer. Irgend was op weg om haar zin op te eisen en te krijgen.

'Mooi hoor deze vaatwasser. Is dat met een energielabel A?' Freek kende zijn rol. Hij leidde de man een beetje af. Met algemene vragen kon hij de verkoper op zijn gemak stellen.

'Ja, het nieuwste model. Met ingebouwde vuildetectie. Wilt u deze of het model daarnaast?' De man keek over zijn schouder naar Irgend die nu op een Italiaans terazzo aanrecht was gaan zitten in een van de showmodelkeukens. Ze had haar benen over elkaar heen geslagen, de punt van haar pump eigenwijs in de lucht. Ze bestudeerde haar nagels, die vuurrood gelakt waren.

´Dus die vuildetectie zorgt voor een milieuneutrale afgifte van het wasmiddel?' Freek probeerde zo geïnteresseerd mogelijk te klinken.

'Ja, u wilt deze uitvoering?'

'Nou, ik denk dat u dat met mijn vrouw moet overleggen, ze zit daar achter u.' De man keerde zich om en liep naar Irgend die nog steeds op het aanrecht zat. Ze stak een kop uit boven de keukenboerenknecht. Hij glimlachte zijn meest verkrampte showroomgrijns.

'U wenst?'

'Luister, het is heel simpel. Jullie zorgen ervoor dat dat keukentje op tijd geplaatst wordt. Geen gewacht op onderdelen, geen gedoe met monteurs, je stuurt de allerbeste, geen gezeik met afwerkstripjes die later komen. Je checkt van te voren of je alles in voorraad hebt. In een dag hebben jullie de hele klus geklaard. Elk uur dat je over die termijn heen gaat, kost je dat een inbouwapparaat. Uur één is de vaatwasser, uur twee is de magnetron, uur drie is de koelvriescombinatie met espressoapparaat en uur vier is de Amerikaanse zespitter, compris?'

'En uur vijf?' Freek kreeg respect voor de verkoper, hij durfde wel.

'Uur vijf? Dat houdt in dat jij persoonlijk de kastjes komt uitsoppen!' Irgend hield het door haar opgesteld schema voor zijn neus. 'Zullen we hier dan even de afspraak ondertekenen?'

'Ehm, dit is heel ongebruikelijk, maar gezien de situatie,' de man keek om zich heen naar de mensen die om hen heen waren komen te staan, 'moet ik misschien maar instemmen met uw, eh, voorstel. Maar ik denk dat ik voor uur vijf liever het terazzo aanrechtblad wil noteren.'

'Deal!' Irgend sprong behendig van het verhoogde keukenblok af en schudde de hand van de keukenslaaf. 'Maar ik weet zeker dat u alles op alles gaat zetten om de keuken volgens afspraak te leveren. Overigens, is hier boven de badkamerafdeling? Kunnen we daar ook nog even langs gaan?'

'Eh, ik niet, ik ga alleen over de keukens, zal ik mijn collega maar even waarschuwen?' De verkoper murmelde iets in zijn mobieltje.

'Nou waarschuwen, zo erg is het toch niet om afspraken met mijn vrouw te maken?' Freek klopte de man op zijn schouders. 'Bedankt en ik verheug me op een mooi keukentje.'

Irgends hakken hoorde Freek al tikken op de trap, hij volgde zijn zakenvrouwtje. Altijd leuk om met Irgend inkopen te doen.

1 opmerking: