Volgers, meld je aan als volger, gebruik de link hierboven

zondag 29 augustus 2010

Freek surft in de modder

'Hij zit er nu al twee weken en laat niets van zich horen.' Irgend sprak met José door haar mobiel. Terwijl ze belde keek ze door het raam van wat ooit hun droomhuis had moeten worden. In de port a cabin in de tuin zat haar man. Het enige dat zij zag was zijn rug. Hij zat voorover gebogen aan de tafel. Zoals elke avond zat hij achter zijn laptop. José had Irgend gebeld nadat zij een sms gestuurd had met de tekst 'ben wanhopig'. Ik weet echt niet meer hoe ik hier uit moet komen, had ze José verteld. Wat ik ook doe, hij reageert niet. 'Ook als je een mail stuurt? Reageert hij daar ook niet op? En de kinderen dan?' José kon zich niet voorstellen dat Freek zijn kinderen niet zou spreken. 'Nee, die wil hij ook niet zien. Ik snap er niets van,' snikte Irgend.

'Maar ik heb een idee,' José fluisterde bijna, 'ik kan zijn IP-adres oppikken en via een vriendje kan ik zijn surfgedrag uitpluizen, althans als hij via jullie aansluiting internet.' Irgend wist niet beter dan dat Freeks laptop op de familie-router was aangesloten. 'Mooi, ik zal Jack vragen of hij morgen bij je langs kan komen. Hij is niet alleen goed in bed, maar ook met computers.' José lachte haar verleidelijke kirlachje. 'Maar wat moet ik dan met zijn surfgedrag, ik wil gewoon dat hij met me praat. Ik hoef toch niet te weten welke sites hij bezoekt?' José sloot het gesprek af met de opmerking dat Irgend haar maar moest vertrouwen. Een half uurtje later sms'te José dat Jack ging helpen, morgen zou hij langs komen aan de Westerwoldlaan.

Jack had maar een kwartiertje nodig. Hij gaf Irgend een lijstje met sites. Eigenlijk alleen maar zakelijke contacten zag ze. Hier werd ze niet wijzer van. 'Maar, hier heb je misschien iets aan. Kijk, een paar communities waar Freek actief op is. Daar kun je hem misschien treffen.' José had het haar uitgelegd, een account aanmaken, een identiteit invullen en je had contact met hem. 'Hij zit veel op een site die www.keepPassingtheopenwindows.nl heet. Hij krijgt mailtjes van die club en hij chat met een paar leden van die groep. Ik zou daar eens kijken.' Irgend kende een nummer van Queen dat zo heette. Ze neuriënde het deuntje, toch die oude lp's eens zoeken, bedacht ze. Jack had haast om weg te komen, hij zou José nog bezoeken. Irgend lachte en vroeg hem haar vriendin hartelijk te bedanken. 'Ik doe het wel in natura,' antwoordde Jack snedig.

Het lijstje met sites bleef een tijdje op de tafel liggen. Irgend zuchtte. Het huis was helemaal klaar, de inrichting in orde, dit was eigenlijk het moment om de housewarming te regelen. Maar veel zin in een feestje had Irgend niet. Ze bleef liever alleen thuis; ze ontweek contacten met vrienden en kennissen. De regen die augustus met zich mee bracht, kletterde naar beneden. Freeks port a cabin stond nu in een vijver. Hij had een plank over de modderplassen gelegd. Zijn laarzen stonden omgekeerd voor de deur. In de Volvo stonden zijn Van Bommels. Hun relatie zonk weg in de modder. Zuchtend pakte zij het lijstje en toen nam ze een besluit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten